Ingen vil købe en rodebutik

SMV-nyhedJørgen Hermansen solgte VVS Firma P. Hermansen til Bravida i sommer. Forud var gået tre års målrettet arbejde med at gøre familievirksomheden salgsmoden, moderne og struktureret.

SMVEjerskifte

Nedenstående artikel er oprindeligt bragt i Dansk VVS. Læs artiklen i sin originale form i Dansk VVS.

Det kræver planlægning og hårdt arbejde at gøre sin virksomhed klar til salg. Det mener Jørgen Hermansen, som solgte familievirksomheden VVS Firma P. Hermansen til Bravida i sommer. Hans erfaring er, at man bliver nødt til at være klar til at investere både knofedt og penge, når man skal gøre sin virksomhed klar til salg.

"Hvis man skal sælge, skal der altså være styr på butikken. Man skal have fuldstændig styr på sine procedurer, og virksomheden skal være digital og strømlinet, og man skal indføre nogle principper, som man gør i de store virksomheder, så man kan falde direkte ind. Der er ingen, der vil købe en rodebutik. Det handler om, at overblikket ikke bare skal være oppe i hovedet på mester, men nedfældet på papir," siger Jørgen Hermansen.

I flere år op til salget i sommer arbejdede Jørgen Hermansen med at gøre vvs-virksomheden med godt 50 medarbejdere både moderne og fuldt digitaliseret, og han har længe gået med tanker om at sælge virksomheden, som har hovedsæde i Skanderborg og kontor og showroom i Aarhus. Han begyndte faktisk at forberede et salg straks efter finanskrisens ophør.

"Det handler meget om timing. Hvornår er der gode tider, og hvornår er det rigtige tidspunkt at sælge sin virksomhed? Jeg var klar over, at jeg i hvert fald skulle lave tre gode regnskabsår i rap. Og det kan man jo kun i gode tider," siger Jørgen Hermansen.

Sund og salgsmoden
Man skal ikke undervurdere opgavens omfang, når man skal sikre at ens virksomhed er både attraktiv og strømlinet.

"Det tager bare tid, når man har med mennesker at gøre, for det handler om at få hele butikken med. Men der ligger jo en skjult gevinst i det arbejde. Hvis man har gjort sin virksomhed salgsmoden, så har man faktisk også skabt en rigtig sund og moderne virksomhed," siger Jørgen Hermansen.

Foruden tid og det målrettede arbejde med at gøre virksomheden så attraktiv for potentielle købere som muligt, skal man også som virksomhedsejer kende sine begrænsninger.

"Jeg kan kun anbefale, at man får top, topprofessionel rådgivning, og man ikke sparer penge på det, for du kan ikke selv styre processen.

Det er vi simpelthen ikke kloge nok til, og vi har jo ingen erfaring. At tro at man selv kan sidde og dirigere slagets gang, det er utopi.

"Jeg har selv brugt nogle supergode og erfarne rådgivere, som jeg har brugt kassen på. Jeg brugte 1,2 millioner kroner på rådgivningsbistand - det vil sige revision og advokatbistand - i forbindelse med salget af min virksomhed," siger han.

Netop at alliere sig med erfarne og vidende rådgivere er en af de vigtigste erfaringer, han vil give videre til virksomhedsejere, der går med salgstanker: - Det er frygtelig mange penge, men man må simpelthen ikke spare på sin rådgivning.

Der skal laves temmelig meget papirarbejde, når alt skal gøres fuldstændig transparent, og der skal saftsuseme være styr på tingene, ellers bliver man snydt. Det er professionelle mennesker, som sidder på den anden side af bordet, og du skal helst være lige så professionel selv, og det kan man kun være ved at købe professionel rådgivning. Det var jeg bevidst om fra dag ét, siger han.

Vigtigt at føre ånden videre
Salget blev til en realitet denne sommer, og nu er Jørgen Hermansen ikke længere direktør, men afdelingschef i virksomheden, som på et tidspunkt skifter navn til Bravida. Han har planer om at blive i virksomheden i en ' årrække' endnu. Blandt andet fordi det er vigtigt for ham at føre noget af familievirksomhedens ånd videre, også selv om man nu hører under en større virksomhed.

"Når malkekoen er slagtet, så kan man jo ikke malke den længere, så prisen skulle selvfølgelig være rigtig, så jeg ikke behøver at bekymre mig om økonomien i resten af mine dage. Derudover var det også vigtigt for mig at få alle medarbejderne med videre og at kunne føre firmaets kultur videre. Det er jo medarbejderne, som har skabt værdien for mig, så jeg har haft stort fokus på, at de kan se sig selv i de nye rammer, og at de føler, at de trods alt er i trygge hænder. Jeg bliver også i butikken i en årrække, så de ikke vil opleve alt for store forandringer. Når det så er sagt, så vælter det jo alligevel ind med forandringer, fordi det er en anden butik, vi er kommet ind i. Men vi har samme måde at tænke på og behandle hinanden på. Vi føler os stadig som et team i vores lille afdeling," siger Jørgen Hermansen.

Kontakt

  • Sara Sayk

    Chefkonsulent - registreret revisor, cand.merc.aud.

    3369 1029
    4193 3129

Spørg Eksperten om ejerskifte

Brænder du inde med et spørgsmål om ejerskifte, uden at vide hvem du skal spørge? Få svar hos en af vores revisoreksperter hos Spørg Eksperten - helt gratis.

Ejerskifte og generationsskifte - tag din revisor med på råd