Guide: Hvad er kravene, når du ansætter en medarbejder

SMV-nyhedGuiden AnsætSelv på virk.dk skaber overblik over de mange offentlige krav til arbejdsgiverne, når de ansætter den første medarbejder.

SMV

To ud af tre mindre og nye virksomheder har svært ved at overskue kravene fra det offentlige, når de skal ansætte den første medarbejder. Det samme gælder, når deres medarbejder første gang skal på orlov eller ferie, have udbetalt løn eller melder sig syg. Det viser undersøgelser fra Erhvervsstyrelsen. Undersøgelserne viser også, at mange selvstændige holder igen med at ansætte deres første medarbejder, fordi det er uoverskueligt.

Derfor har Erhvervsstyrelsen lanceret guiden AnsætSelv. Guiden samler det offentliges krav i forbindelse med ansættelse, udbetaling af løn, arbejdsmiljø, sygdom, orlov, barsel, arbejdsulykker, opsigelser, afskedigelser og værnepligt.

Guiden Ansæt er tilgængelig via virk.dk og tager udgangspunkt i de forskellige situationer, du står i som arbejdsgiver, når du ansætter - eller har ansat en medarbejder. Du kan derfor dykke direkte ned i den information, som vedørerer din situation.

Du kan se hele guiden AnsætSelv her (åbner på virk.dk)

Eller du kan gå direkte til de forskellige situationer, guiden beskriver via linkene herunder: 

Før ansættelse

Efter ansættelse