Hvordan klarer du dig i forhold til din branche?

SMV-nyhedDet spørgsmål satte folkene bag Bisbase sig for at forklare med hjælp af virksomhedsdata, og I dag lever de af det.

SMV

”Hvad betyder det, at hvis en virksomhed vækster toplinjen med 5% - er det godt?”

Sådan lyder spørgsmålet fra Nikolaj Kamstrup. Den ene af to stiftere, som står bag regnskabsdatabasen Bisbase. Svaret på Nikolajs spørgsmål findes i det koncept, som fik Nikolaj og hans medstifter Klaus Jagd til at opsige deres faste jobs og starte deres egen virksomhed.

”Umiddelbart lyder 5% på toppen måske godt, men hvis du samtidig får at vide, at branchen har vækstet med 10%, er det så fortsat godt? Den information synes jeg, er meget mere værdiskabende.”

Ud fra den tankegang etablerede Nikolaj og Klaus for 2,5 år siden deres virksomhed Bisbase.

”Vi synes, at man kunne anvende især regnskabsdata på en anden måde, der var mere værdiskabende, end hvad vi tidligere havde set. Markedet har været meget præget af, at du kan gå ind og slå en virksomhed op, så kan du se regnskabstal for x antal år. Vores tanke er, at det kunne være mere interessant at vide, hvordan man klarer sig i forhold til udvalgte konkurrenter eller hele sin branche.” forklarer Nikolaj og uddyber:

”Der er i forvejen en række generelle tommelfingerregler om, hvad der er en tilfredsstillede likviditetsgrad, afkastningsgrad eller et helt tredje nøgletal. Men tommelfingerreglerne tager ikke højde for den forskellighed, der er mellem brancherne, hvor nogle fx er meget investeringstunge og andre ikke er. Derfor har vi opbygget en række baselines for forskellige brancher, som du kan benchmarke en virksomhed op mod på en lang række parametre.”

Fra kalibrering af satellitter til regnskabsdata
Hverken Klaus Jagd eller Nikolaj har regnskabsmæssige baggrunde. Nikolaj er oprindeligt uddannet geograf fra Københavns Universitet og har skrevet om, hvordan man kalibrerer satellitter over de arktiske område

Herefter har han været managementkonsulent hos blandt andre McKinsey, og da Nikolaj startede Bisbase, kom han fra en stilling som produktchef hos Proff.
Proff, der er ejet af Eniro, er også en database med virksomhedsdata. Den fokuserer meget på person-delen af det danske erhvervsliv blandt med en database, hvor man kan se, hvilke selskaber enkeltpersoner har forbindelse til – og hvordan personer er kædet sammen på tværs af virksomheder.

”Fra mit arbejde i Proff var det tydeligt, at der var en stor interesse for erhvervsdata og også regnskabsdata. Derfor valgte vi at gå den vej og udfordre det marked.”

”Samtidig var vi også begunstiget af, at regnskabsdata blev frikøbt i slut 2014. Det var med til at fjerne en barriere for vores projekt. Der har historisk været relativt høje priser på at få adgang til regnskabsdata i større mængder. Da de data blev gratis betød det selvfølgelig, at vi fik noget lettere ved at komme fra start,” fortæller Nikolaj.

Omsætningen er på vej
Hvis Bisbase i deres eget system benchmarker sig op mod deres branche, så lander de cirka midt i feltet. En placering, der ok for en iværksættervirksomhed.

”Internt måler vi vores egen præstation på to parametre. Vi har et produkt, hvor folk kan tilgå store dele af vores data gratis og udarbejde fx simple branche- og konkurrentanalyser, og der er i dag 3.000 registrerede brugere på den løsning.”

”Det andet vi måler på, er cool cash. Altså vores omsætning fra kunder. Den er nu i rigtig fin vækst efter, at vi har brugt tid på at komme frem til et produkt, som folk også vil betale for,” siger Nikolaj.

De små blev til de store
I udgangspunktet ville Bisbase gerne ramme de mindre virksomheder, som ikke selv havde kapacitet eller kompetencer til at optimere deres økonomiske performance.
De så et behov, da det var rigtig svært for mange virksomheder at låne penge – og de ville udarbejde et redskab, som skulle sætte mindre virksomheder i stand til bedre at vurdere, hvad de skulle styrke, hvis de skulle opnå højere kreditværdighed.

”Det der skete, da vi kom i gang var, at store virksomheder også synes, at vi havde lavet noget interessant. Så vores forretning er faktisk gået over i retning af, at det også er de store virksomheder, vi understøtter. Mange af de mindre virksomheder kører i den gratis løsning, som ser ud til at dække deres behov,” siger Nikolaj.

Kontakt

  • Jakob Holm

    Chefkonsulent

    3369 1069
    4193 3169

Nye regnskaber på vej


Siden 1. maj: 110.908
Siden 1. april: 132.445
Siden 1. marts: +153.300 

140.000 selskaber afleverer regnskab i disse måneder. Følger du med i, hvordan den økonomiske situation ser ud hos dine største kunder og leverandører?
 
140.000 gode grunde
    Læs mere

 

140.000 gode grunde til at følge med i kunder og konkurrenters regnskaber

Sidste år afleverede cirka 140.000 ud af de over 200.000 danske selskaber deres regnskab i april, maj eller juni.Vil du vide, hvordan dine konkurrenter klarer sig - eller hvordan det går for dine centrale kunder?

Læs mere her

Følg virksomhed på cvr.dk
- Få besked, når der sker ændringer hos dine kunder, leverandører eller andre samarbejdspartnere