Overblik gav øget overskud

Som nystartet virksomhed med fuld fart på, kan det være svært at finde tiden til konstant at have det fulde overblik over økonomien. IT-virksomheden At Axis lærte det på den hårde måde og fandt en løsning, som i dag giver dem overskud.

Christian Gravgaard startede som selvstændig den 1. maj 2010, da han grundlagde IT-virksomheden At Axis. Han havde inden da startet op i det små med aftenarbejde fra privaten, men 1. maj var dagjobbet sagt op, og dermed var det alvor.

"At have sin egen virksomhed er noget helt andet end at sidde og lave lidt om aftenen. I takt med at virksomheden blev større, og jeg begyndte at få ansatte, gik det rigtig stærkt. De faste udgifter steg og dermed begyndte økonomien at gå noget mere op og ned. Der lå langt mere administration i det, end jeg havde forudset, så jeg blev slet og ret lagt ned,” fortæller Christian Gravgaard.

”Når det begynder at gå stærkt i virksomheden er det centralt at holde øje med økonomien, ellers risikerer du, at det løber fra dig. Jeg sad med nogle store kunder, Toyota og Telenor, som tog meget af min tid, og det gav meget lidt tid til at få overblikket.”

”Jeg er teknikmand. Jeg ved noget om it, og den viden tjener jeg mine penge på. Men jeg ved ikke noget om bogholderi.”

Økonomistyring gav overblikket
Christian Gravgaard og At Axis havde et hårdt efterår i 2011, hvor ordrebogen blev presset. Det manglende overblik gjorde det svært at komme på forkant med udviklingen.

”I slutningen af hver måned, når vi udsendte vores fakturaer, gjorde vi månedens regnskab op og så, om vi var på sporet eller ej. Men hvis det viste sig, at vi var bagud, var det jo for sent til at gøre noget ved det,” siger Christian Gravgaard.

”Derfor gik vi i samarbejde med vores revisor i gang med at undersøge, hvordan vi kunne sikre en bedre opfølgning.”

Sammen med deres revisor fra Dansk Revision i Kalundborg gennemgik Christian Gravgaard virksomheden. Det resulterede i, at de fik en opfølgning på plads, der gav et langt bedre overblik.
 
”Vi er konsulenter og arbejder på timebasis, så tidsregistrering er naturligt en central del af vores arbejde. Derfor brugte vi tid på at overveje, hvordan vi kunne gøre det endnu smartere. Nu har vi et system, hvor vi, hver gang vi registrerer én time, kan se, om den time har givet et overskud eller ej.”

Overblikket gav plus på bundlinjen
Resultatet blev, at At Axis fik en enkel økonomiopsamling, så de hele tiden kan følge med i, hvor meget de producerer, og om de holder budgettet.

”Vi har en række overordnede budgetmål, og vi kan nu holde øje med, at vi hver fredag klokken 15.00 rammer det mål. Dermed har vi hele tiden fingeren på pulsen i forhold til, hvornår vi skal gøre en ekstra indsats.”

”Vores nye måde at arbejde på har kørt nogle måneder. Det har givet et plus på kontoen, fordi vi hele tiden er opmærksomme på, om vi holder budgettet, og ikke længere først får informationen sidst i måneden.”

Starten på det gode overblik
Økonomistyring er et af de områder, der sættes fokus på i folderen: ”Vækst kan skabes af små forbedringer. Hver dag”, som er udgivet af en række brancheorganisationer og Erhvervs- og Vækstministeriet med det formål, at hjælpe SMV’ere til at finde ud udnytte forbedringspotentialet i deres virksomhed.
Gennem en række nede på jorden spørgsmål, udfordrer folderen SMV’erne til at gennemtænke om, de også har den økonomistyring, de produkter og den kundegruppe, som giver det bedste resultat for virksomheden.

”Vores revisor tog folderen frem, da vi for nyligt lavede årsregnskab. Udover at vi i gennemgangen kunne se, at vores nye økonomistyring løste en række af vores udfordringer, så blev vi også gjort opmærksomme på en række lavpraktiske ting, vi kunne forbedre og på den vis strømline forretningen,” siger Christian Gravgaard.

”Efterfølgende har vi ændret på vores procedurer, og det har virket over al forventning. Vi har forbedret vores månedlige indtægt med over 30% indtil videre.”

 

 

Om At Axis
At Axis er et konsulentfirma, der har speciale i Lotus Notes klienter og Domino-servere.
Virksomheden blev startet af Christian Gravgaard i maj 2010, hvor han var eneste ansatte. Siden da har forretningen fået vokseværk og har i dag tre ansatte.

Firmaets motto er Stay on Track – bliv på sporet, og det omsætter At Axis til virkelighed ved at arbejde, så det påvirker kundernes forretning mindst muligt. At Axis arbejder for kunder som Telenor, Toyota, Fonden RealDania, Københavns Energi m.fl.

Se mere på At Axis’ hjemmeside:

Læs mere

  • Inspirationsfolder om fornyelse
    Vækst kan skabes af små forbedringer. Hver dag. Få inspiration til fornyelse, der kan ses på bundlinjen i denne folder.

Kontakt

  • Jakob Holm

    Chefkonsulent

    3369 1069
    4193 3169