Produktionsvirksomheder: Brug Big Data til at skabe værdi

SMV-nyhedBig Data er et værktøj, der kan skabe værdi og vækst i den enkelte virksomhed. Sådan lyder budskabet fra blandt andre Vestas og Chr. Hansen.

SMV

Nye undersøgelser viser, at danske virksomheder har svært ved at se potentialet i big data, og det kan ultimativt betyde manglende vækst.
Vindmøllegiganten Vestas, fødevarevirksomheden Chr. Hansen og elektronikvirksomheden, SKOV A/S arbejder alle med big data. Derfor var de inviteret til at dele gode råd og erfaringer ved en konference arrangeret af IBIZ-center i samarbejde med PID, Produktion i Danmark.

Vindmølle-scenarier, laboratorieforsøg og benchmarking
Alle oplægsholdere var enige i, at hvis danske virksomheder understøtter deres forretningsmodeller med big data, kan de skabe værdi i forretningen. Det kunne de i hvert fald selv skrive under på.

I Vestas anvendes enorme dataindsamlinger eksempelvis til at simulere vindmølle-scenarier og vejrforhold. Chr. Hansen bruger big data til at verificere hypoteser om laboratorieforsøg og danne grundlag for innovativ produktionsudvikling, mens big data i SKOV A/S anvendes til at benchmarke landbrugssektoren.

Til trods for, at virksomhederne anvender big data forskelligt, havde de en række gennemgående anbefalinger:

  • At skabe viden er ikke det samme som at skabe værdi. Fokuser på at understøtte forretningen.
  • Start i det små.
  • Tag udgangspunkt i en konkret problemstilling, der ikke understøttes af eksisterende forretningssystemer.
  • Vær forberedt på en ændring af mind-set på tværs af organisationen.
  • Tillad medarbejdere at eksperimentere.

Læs mere om konferencen på IBIZ-centers hjemmeside

Få mere styr på data
Selv om det hedder ”big” data, så er også rigtig mange mindre virksomheder, som henter konkurrencfordele ved at bruge data aktivt. Vil du have flere input til brugen af på data, kan du læse meget mere om det her:

Big data – også for SMV’er