3 ting du skal være opmærksom på i forbindelse med at arbejde hjemmefra

SMV-nyhedI disse dage arbejder ekstra mange medarbejdere hjemmefra. Det kan give større muligheder for de it-kriminelle til at få uretmæssig adgang til virksomheden. Her får du tre gode råd, der kan højne it-sikkerheden på hjemmearbejdspladsen.

SMVCybersikkerhed

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med it-sikkerhedsvirksomheden Uniqkey ApS.

I disse dage arbejder ekstra mange medarbejdere hjemmefra. Det kan give større muligheder for de it-kriminelle til at få uretmæssig adgang til virksomheden. Her får du tre gode råd, der kan højne it-sikkerheden på hjemmearbejdspladsen.

Vær ekstra opmærksom på phishing mails

Der er ekstra fokus på at mange arbejde hjemme, hvilket ofte betyder svagere it-sikkerhed og færre procedurer for at udføre sit arbejde. Derfor er der mange hackere, der fokuserer på phishing kampagner, som kan give dem adgang til kritiske systemer eller inficere enheder. Vær derfor ekstra opmærksom på mistænkelige mails eller bare uventede mails og forsøg så vidt det er muligt at få bekræftet disse mails, ved eksempelvis at ringe afsenderen op eller lignende.

Cloud & remote tjenester som eksempelvis teams, zoom, dropbox osv

I takt med at mange medarbejdere arbejder hjemmefra, anvendes cloud tjenester i stigende grad til at kunne udføre deres arbejde og holde kontakten med deres kollegaer. Dette øger risikoen for databrud og er samtidig også oplagt for ondsindede hackere at fokuserer deres arbejde i mod. Husk derfor altid at tænke dig om en ekstra gang, før du deler information og vælger nye ‘smarte’ cloud-tjenester som kan gøre hjemmearbejdet nemmere. Hver ekstra opmærksom på phishing mails og ‘scam’ opkald, der udgiver sig for at være udbyderen.  

Ekstra sikkerhed til online logins

Med det stigende antal online tjenester der bruges til at arbejde hjemmefra, stiger antallet af adgangskoder og logins vi anvender i vores hverdag. Det er vigtigt at huske sikkerheden på disse tjenester, da de kan komme til at indeholde virksomhedsdata og samtidig udgøre en vigtig funktion for virksomheden imens der arbejdes hjemmefra. Husk derfor unikke adgangskoder samt 2-faktor godkendelse for at undgå at udefrakommende kan få adgang til dine konti.