Sæt fokus på de ting, som tæller

SMV-nyhedVækst handler i høj grad om at få styr på de gode idéer og fokusere energien, hvor den gør en forskel. Revisor Peter Westergaard fortæller, hvordan han hos Dansk Revision i Kalundborg sætter vækst på dagsordnen for sine kunder.

SMV

Hvordan udvikler man sin forretning, effektiviserer og skaber vækst? Det spørgsmål har alle virksomhedsejere mange svar på. Derfor handler det ofte om at få de mange idéer omdannet til en brugbar plan, som kan danne grundlag for den indsats, der i sidste ende skal gøre forskellen på bundlinjen.
Når Peter Westergaard, partner og registreret revisor ved Dansk Revision i Kalundborg, taler forretningsudvikling med sine kunder, er det sjældent gode idéer, de savner, men når de gode idéer står i kø, bliver det centralt at vælge de bedste ud og fokusere på dem.

”I stedet for at fokusere på 10 forskellige ting er det vores klare erfaring, at det i praksis fungerer bedst, når virksomheden vælger eks. tre ting ud, prioriterer og sætter fokus på dem,” siger Peter Westergaard.

”Hvis du fokuserer på for meget på én gang, får du ikke succes. Hvis du i stedet vælger tre ting ud, planlægger en indsats og sætter deadlines på, så har du et enkelt redskab at arbejde ud fra,” uddyber han.

Få struktur på tankerne og få sat gang i udviklingen
Et af de redskaber Peter Westergaard bruger, når der skal struktur på forretningsudviklingen er folderen: ”Vækst kan skabes af små forbedringer. Hver dag”, som er udgivet med det formål, at hjælpe SMV’ere til at finde og udnytte forbedringspotentialet i deres virksomhed.

”Folderen er formuleret nemt og enkelt. Det er ikke højt ragende teori, og det skal det heller ikke være. Det er helt elementære strategiske overvejelser, folderen sætter fokus på. På den måde er der ikke tale om ny viden, men det er et redskab, der kan inspirere til at fokusere på de ting, som er centrale for virksomheden,” siger Peter Westergaard.

Det er Peter Westergaards erfaring, at det ofte handler om at få struktur på tankerne og se sig selv udefra, når der skal tænkes nyt i virksomhederne.

”Et eksempel på en af de ting, folderen sætter fokus på, er at overveje, hvilke nye produkter og services virksomhedens kunder efterspørger. Et enkelt spørgsmål, som skal vise, om virksomheden har de rette produkter på hylderne, og om de giver basis for overskud – ganske ofte vil du blive overrasket over, hvilke tanker det kan sætte i gang, hvis man sætter tid af til at overveje dette,” siger Peter Westergaard.

 
Læs mere